ایا بیمه نامه شخص ثالث برای خودروهای فرسوده واسقاطی لازم است یا خیر ؟

ضمن عرض سلام وادب خدمت تمامی اساتید وبزرگوارانی که به وبلاگ حقیر تشریف می اورند سوال در خصوص موضوع مطروحه نه تنها برای حقیر بلکه برای بسیاری از دوستان به وجود امده که امیدوارم با راهنمایی های شما ونظرات شیوا وواضح تان تمامی دوستان را از بلا تکلیفی بیرون بیاورید.. اولا" انچه که از لحاظ عقلی وشرعی به نظر حقیر صحیح می باشد وسیله ای که از حیز انتفاع خارج شده وقابلیت حمل ونقل را ندارد واز نظر قانونگذار ویا بزرگان خودروی فرسوده تاقی شده چه لزومی دارد که بیمه شود وان هم با مبلغی خیلی زیاد که شاید در بعضی از مواقع  این مبلغ بیمه از خود وسیله نقلیه هم بیشتر باشد ثانیا"حسب اطلاع به دست امده بعضی از دفاتر در مورد وسایل نقلیه فرسوده سند  وکالت فرروش تنظیم نموده   وبه استناد موضوع مطروحه در کمیسیون وحدت رویه که منجر به اظهار نظرگردیده وبه موجب نامه شماره ۴۶١۶٨/٨٩-٢٢/٣/٨٩ مدیر کل محترم دفتر حقوقی وامور بین الملل مورد تایید ریاست محترم سازمان ثبت اسناد واملاک کشور گردیده که به شرح ذیل می باشد امری صحیح وقانونی می دانند ثالثا":ایامدل ماشین خود دلیلی بر فرسوده بودن می کندویا در این خصوص هم از مرجع خاصی برای فرسوده بودن  ویا غیر قابل استفاده بودن بایستی استعلام بشود .

در خصوص سوال دفتر اسناد رسمی ١١١ تهران به موجب نامه مورخ١۴/١٠/٨٧ بدین شرح :

<<ایا در هنگام  تقل وانتقال خودروهای فرسوده واسقاطی ومسروقه که الزاما"باید به شرکت منتقل گردند ایا ارایه بیمه نامه شخص ثالث ودرج شماره ان در سند الزامی است یا خیر ؟>>

بحث وبررسی لازم بعمل امد وبدین شرح اظهار نظر گردید :علیرغم اینکه خودروهای مزبور واجد وصف وسیله نقلیه موتوری زمینی مندرج در بند ١٠٨ ماده یک ایین نامه راهنمایی ورانندگی مصوب ١٨/٣/٨۴ هستند ولیکن به دلیل اینکه عملا فابلیت حمل ونقل را از دست داده واز حیز انتفاع خارج شده اند والزاما"باید به شرکت های بیمه گر یا ستاد اجرایی تبصره ١٣ براس اسقاط خودروهای فرسوده منتقل شوند بنابر این مشمول تبصره ٣ماده ١٩ قانون اصلاح بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل اشخاص ثالث مصوب ٣١/٢/٨٧ نمی باشند .

(مستنداز نامه شماره ٢٨٩٨/۶٢-و-رمورخ ٠۶/٠۴/٨٩ کانون سردفترران ودفتریاران-مسلم اقا صفری ریئس هیات مدیره کانون سردفتران ودفتریاران ) .

/ 8 نظر / 27 بازدید
احمدلو- دفتر 11 مرند

سلام همکار محترم در حین وبگردی از طریق وبلاگ میرزا به این پست رهنمون شدم همانطور یکه خود نیز اشاره فرموده اید طبق رای جدیدالصدور کمیسیون وحدت رویه کانون که متن کامل آنرا از لینک زیر می توانید مشاهد کنید http://www.notary.ir/UserFiles/Image/VahdateRavieh/Vahdat-Ravieh-62.jpg در تنظیم اسناد خودروهای فرسوده و اسقاطی نیاز ی به اخذ بیمه نامه وجود ندارد ولی اینکه چه خودرویی فرسوده محسوب می شود و آیا مرجع خاصی برای اعلام فرسوده بودن یا نبودن خودروها وجود دارد بایستی گفت که با ملحوظ نمودن رویه فعلی ؛ مدل خودرو نمی تواند دلیلی بر فرسوده بودن خودرو باشد و اصولا خودرویی که موفق به اخذ برگ معاینه فنی از راهنمایی و رانندگی نگردد فرسوده محسوب و مشمول رای وحدت رویه فوق می باشد و مرجع اعلام و احراز فرسوده بودن یا نبودن خودرو راهنمایی و رانندگی شهرستان محل می باشد که می بایستی طی برگه ای مجزایی فرسوده بودن خودرو را گواهی نماید

میرزا بنویس

باسلام و درود بر همکار عزیز گرچه جناب احمدلو مبسوط فرمودند لکن باید باستحضار برسانم این موضوع نه قبلا با اصدار دوفقره بخشنامه حل شده ونه در اینجا تعیین تکلیف میگردد ...... دو سال قبل از امور اسناد بخشنامه ای واصل شد که از واژه حرکت در ماده 19 استفاده و خودروهایی که فاقد وصف حرکت بودند از مقررات قانون بیمه مستثنی نمود ولی احراز عدم قابلیت حرکت را به سردفتر و از طریق مراجع ذیصلاح محول نمود که با توجه به ابهام موجود نتوانست کارساز باشد رای وحدت رویه اخیر نیز با توجه به محتوای سئوال و جواب بیانگر آن است که خودرو به شرکتهای بیمه ویا تبصره 13 منتقل شود که علنا این انتقال بصورت رسمی انجام نمیشود و وکالت هم اگر مقید به این امر باشد یعنی منحصرا وکیل حق انتقال به تبصره 13 داشته باشد بله میشود از بیمه معافش کرد راه حل اساسی همان است که راهنمایی و رانندگی گواهی نماید و یا به استعلام دفاتر پاسخ دهد و به صراحت خودرو را غیرقابل تردد و حرکت بداند... فرسوده بودن با اسقاطی بودن متفاوت است فرسوده بودن را قانون تعیین نموده و مدلهایی را بطور کلی اعلام کرده که بعضا از خودروهای جدید بهتر کار میکنند

میرزا بنویس

باسلام و درود بر همکار عزیز گرچه جناب احمدلو مبسوط فرمودند لکن باید باستحضار برسانم این موضوع نه قبلا با اصدار دوفقره بخشنامه حل شده ونه در اینجا تعیین تکلیف میگردد ...... دو سال قبل از امور اسناد بخشنامه ای واصل شد که از واژه حرکت در ماده 19 استفاده و خودروهایی که فاقد وصف حرکت بودند از مقررات قانون بیمه مستثنی نمود ولی احراز عدم قابلیت حرکت را به سردفتر و از طریق مراجع ذیصلاح محول نمود که با توجه به ابهام موجود نتوانست کارساز باشد رای وحدت رویه اخیر نیز با توجه به محتوای سئوال و جواب بیانگر آن است که خودرو به شرکتهای بیمه ویا تبصره 13 منتقل شود که علنا این انتقال بصورت رسمی انجام نمیشود و وکالت هم اگر مقید به این امر باشد یعنی منحصرا وکیل حق انتقال به تبصره 13 داشته باشد بله میشود از بیمه معافش کرد راه حل اساسی همان است که راهنمایی و رانندگی گواهی نماید و یا به استعلام دفاتر پاسخ دهد و به صراحت خودرو را غیرقابل تردد و حرکت بداند... فرسوده بودن با اسقاطی بودن متفاوت است فرسوده بودن را قانون تعیین نموده و مدلهایی را بطور کلی اعلام کرده که بعضا از خودروهای جدید بهتر کار میکنند

سردفتر

درود – همکاران گرانقدر توضیحات لازم را فرمودند مدل پایین خودرو دلیل بر فرسوده بودن آن نیست چرا که کماکان اتومبیل های مدل پایین معاینه فنی می شوند و مورد معامله واقع می گردند و برای تنظیم سند اتومبیل بدون بیمه ثالث باید مدارکی موجود باشد که حاکی از فرسوده بودن یا اسقاطی بودن اتومبیل باشد برای استعلام از وضعیت اتومبیل نیز می توان با ادارات راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی مکاتبه کرد و یک پرسش آیا ( با توجه به قید انتقال به ستاد تبصره 13 و شرکت بیمه گر در وحدت رویه کانون ) در وکالت تنظیمی در این خصوص باید این نکته حتما" قید گردد یعنی قید شود انتقال فقط به نام دو مورد ذکر شده ؟ تا بتوان وکالت را بدون بیمه ثالث تنظیم نمود ؟

محضردار

سلام خدمت دوست و همکار عزیز همانطور که بخشنامه مربوط اشاره دارد الزاما"باید به شرکت های بیمه گر یا ستاد اجرایی تبصره ١٣ براس اسقاط خودروهای فرسوده منتقل شوند--- ومفاد تبصره3 ماده 19 قانون بیمه اجباری مسولیت مدنی نیز صراحت بر داشتن بیمه نامه در وسائط نقلیه موتوری دارد . به نظر میرسد قانوی بودن والزامی بودن داشتن بیمه نامه در نقل وانتقال قطعی یا وکالتی امری قانونی بوده و تفسیر وتعبیر بخشنامه های مرتبط بسته به سلیقه بازرس محترم ثبت در زمان بازرسی دارد - موفق باشید

21خوی

با سلام بنظر میرسد ایراد کار در جامع اطراف و مانع اغیار نبودن بعضی از آراء صادره است. دراین رای مستند فرسوده بودن خودروها مشخص نگردیده است. در رای بیمه نامه شخص ثالث وسائط نقلیه کشاورزی و راهسازی نیز البته بنظرحقیر ، ترجیح وسائط نقلیه کشاورزی (مبنی بر عدم لزوم بیمه نامه ) بر راهسازی درحالیکه هردو وسائط نقلیه موتوری زمینی هستند نه هوائی ! نه دریائی! واین ترجیح بلا مرجح است.چه بسا وسائط نقلیه کشاورزی که در داخل روستاها و مردم تردد میکنند بر وسائط نقلیه راهسازی که اغلب دور از شهر و در معادن بکار میروند از اولویت بیشتری نسبت به بیمه نامه برخوردارند. مورد دیگر عبارت مشکل ساز (تنظیم هرنوع سندبرای خودرو ) ذکر شده در قانون الزام بیمه نامه است که شامل تعهدات و وکالت های کاری خودرو نیز میگردد که بعضاً سبب تعجب افراد عادی نیز میگردد. بهتر نبود بجای عبارت هرنوع سند عبارت صرفاً در نقل و انتقالات قید میگردید. در هر حال بنظر میرسد باید در تدوین قوانین وبخشنامه ها و آراء نهایت دقت و امکان عملی و اجرائی بودن آن نیز مورد توجه قرار گیردتا نارضایتی مردم و مشقت وبعضاً تخلف دفاتر را سبب نگردد. مخلص شما

یکسال گذشته اما.....

باسلام نظرات دوستان راخواندم اما آنچه مدنظر نبود اینکه حتی خودروهای اسقاطی جهت پذیرش درمراکز اسقاط بایستی باموتورروشن واردمراکز اسقاط شوندیعنی خودروئی که قابلیت حرکت دارد.پس اصل برآن است که تمامی خودروهای فرسوده اسقاطی هستندوخودروی غیرقابل حرکت حتی قابلیت اسقاط موضوع تبصره یادشده راهم نداردفلذابنظرتمامی مدل خودروهائی که فرسوده اعلام گردیده اندمشمول عدم لزوم بیمه نامه شخص ثالث میباشندامابقول علماءرعایت دونکته احتیاط واجب است:

یکسال گذشته اما.....

1-سندمزبوربشکل وکالت تنظیم شود تاازسواستفاده افرادجلوگیری شودتاببهانه اسقاطی بودن ازبیمه نمودن فرارنکنند(هرچندافرادبدلیل مجازاتهای سنگین معمولاخودروی فاقدبیمه نامه راخریداری یااستفاده نمیکنندوعلی الاصول قصدشان اسقاط است تافرارازهزینه های بیمه)2-این نکته درسندذکرشودکه حسب الاظهارموردوکالت جهت اسقاط یاجایگزینی میباشدودرصورت لزوم وکیل ملزم به بیمه نمودن موردوکالت میباشد.مضافابراینکه مراکزتعویض پلاک ازتعویض پلاک خودروهای فرسوده خودداری نموده واین خودمعیاری براسقاطی بودن خودرووصرفاتنظیم وکالتنامه است حتی اگرسالهای قبل پلاک عوض شده بهتراست وکالت تنظیم شودتاقطعی چراکه اگرهدف اسقاط باشد همان کفایت میکندواصراربرسندقطعی ظن خلاف آنرامیرساندmahzar188@yahoo.com